God utvikling de siste åra
På årsmøtet tirsdag ga avtroppende styreleder Svein Lindhjem en grundig orientering om økonomi- og organisasjonsutviklinga fra 2020 fram til i dag. Den viser forbedring på mange områder
Her er orienteringa som Svein Lindhjem ga på årsmøtet:
Sommeren 2020 hadde klubben et stort underskudd og negativ egenkapital.
Styret som ble valgt i juli 2020 besluttet raskt å ta grep for å snu den negative økonomiske trenden.
Resultatet ble å endre organisasjonsform fra å ha en operativ styreform til en strategisk styreform.
Organisasjonsendringen betydde at vi måtte ansette en daglig leder på heltid og en administrasjonskonsulent på deltid.
Styret, sammen med administrasjonen, ble raskt enige om en plan for å rette opp i klubbens økonomiske situasjon og følgende arbeidsoppgaver måtte prioriteres:
* Nedbetale akkumulert leverandør gjeld
* Følge nedbetalingsplanen for banklånene
* Redusere klubbens kostnadsnivå
* Øke klubbens inntekter
* Snu negativ egenkapital til positiv egenkapital
* Kjøpe nok klubbaksjer til at klubben igjen ble herre i eget hus
I tråd med overnevnte arbeidsoppgaver besluttet styret før sesongen 2021 også å ansette Jonas Sørbye som markedssjef på deltid.
Klubben har etablert et års hjul for sponsor og dugnadsarbeid.
Det er et viktig verktøy for å sikre klubbens budsjetterte markedsinntekter på 1,7 millioner kroner.
Første kvartal hvert år er viktig tid å signere de største avtalene som inkluderer draktsponsorer og arenaskilt avtaler.
Pr. dato har klubben signert avtaler for 50% av årsbudsjettet.
Slike prioriteringer begrenser naturligvis klubbens muligheter for ønsket sportslig satsing, men vi driver en fotballklubb og må fortsatt gjennomføre sportslige aktiviteter, men vi må daglig gjøre harde prioriteringer.
Til tross for begrensede økonomiske midler klarte klubbens senior herrelag opprykk til Post-Nord ligaen i 2021.
Overnevnte økonomiske tiltak som ble innført i perioden 2020-2022 har resultert i følgende:
* nedbetalingsplanen på banklånene er oppfylt
* egenkapitalen er kraftig forbedret fra minus kr. 800.000,- til pluss kr.1.000.000,-
* våre årlige inntekter har gradvis økt.
* ansatt utviklingssjef for barn og ungdomsavdelingen fra 1 mars
* økt sportslig satsing på jentefotball sammen med andre lokale klubber
* eier i dag 20 aksjer lik 2/3 av alle ØVE aksjene
Det har vært en viktig sak for styret og administrasjon til å bidra til å oppfylle ØVE-aksjonærenes originale intensjoner fra den gang ØVE AS ble etablert i år 2003, nemlig at Ørn igjen skal være herre i eget hus og selv ha ansvaret for drift og vedlikehold av vårt flotte klubbhus.
Vi har i perioden gjennomført store deler av aksjonærenes intensjoner uten at klubbens øvrige drift har blitt skadelidende.
Planen videre er at klubben innen år 2026 skal eie alle 29 aksjene.
Prosessen har vært utfordrende i perioder og ikke alle har støttet våre prioriteringer.
Likevel og innenfor ØVEs vedtekter har vi nå integrert drift og vedlikehold av klubbhus og drift av klubb på en optimal måte.
Det betyr at ØVE AS er økonomisk ansvarlig for nedbetaling av all bankgjeld, drifts og vedlikeholdskostnader av klubbhuset, mens Ørn er økonomisk ansvarlig for sportslig drift av klubben.
Denne omorganiseringen har medført stor fleksibilitet og effektiv drift både for ØVE AS og Ørn.
OPPSUMMERING:
Årsaken til at det har vært mulig å gjennomføre alt dette fram til i dag er et resultat av en stor dugnadsjobb på mange ulike områder og av mange klubbmedlemmer, tillitsvalgte, administrasjon og klubbens styrer.
Frivillighet og dugnadsarbeid av klubbens medlemmer og tillitsvalgte er en styrke for klubben og det skal vi være stolte av og ta godt vare på også i framtiden.
Alle planlagte og prioriterte arbeidsoppgaver i perioden er gjennomført og vi har oppnådd gode resultater på alle punktene.
Vi jobber med å inngå en driftskredittavtale med Sparebank1 som er viktig for å bedre klubben likviditet i sommermånedene.
Uansett, styret og administrasjon må alltid ha høy prioritet og fokus på fortsatt å videreutvikle økonomien.
I år har klubben igjen ansatt en utviklingssjef for barn og ungdoms avdelingen og de viktigste arbeidsoppgavene er:
* Styrke sportslig innhold, kvalitet og gjennomføring
* Videreutvikle innhold og kvalitet i prosesser og prosjekter
* Styrke arbeidet i akademiet
* Øke mulighetene til å få frem flere talenter til senior avdelingen.
Vi har inngått en samarbeidsavtale med flere lokale lag for jentefotball noe som garantert vil gi positive sportslige resultater for jentefotballen på litt sikt.
Dette viser at vi selv med en stram økonomistyring i tillegg kan lykkes med sportslige satsinger.
Vi har stor tro på at det økonomiske og sportslige fundamentet klubben har etablert pr. dato, er et meget godt utgangspunkt for et nytt styre og en ny administrasjon å bygge videre på og vi ønsker dere alle lykke til med det videre arbeidet.