MEDLEMSMØTE

Foto: Knut Bjerva

Foto: Knut Bjerva

Det var mange innlegg og gode diskusjoner under medlemsmøte som ble avholdt etter årsmøtet. Styreleder Lindhjem pekte på mulighetene, og begge seniortrenerne har forventninger til sesongen.

Svein Lindhjem innledet med å rette blikket inn mot seriesesongen. Hans innlegg kan du lese uavkortet nederst i denne artikkelen. De øvrige styremedlemmene hadde korte innlegg om fokusområder de arbeider med.

Roy Kenneth Skulstad-Hansen fortalte om status rundt et mulig Idrettens Hus. Saken skal til politisk behandling i juni. Roy Kenneth savnet initiativ fra administrasjonen i kommunen i forhold til medvirkning i prosessen. Han orienterte også om en utviklingsplan kommunen skal lage for Lystlunden.

Kjetil Aasebø la fram status i en ny strategi for kommunikasjon. Det er startet en prosess for å lage rutiner for kommunikasjon både innad i klubben og utad til blant annet media og marked.

Benedikte Skogsholm orienterte om status i klubbens strategiplan. Med et begrenset fjorår og delvis uklarhet rundt årets sesong, vil planen måtte justeres når det gjelder målsettinger og tiltak. - Det er også allerede nå behov for å igangsette en prosess for å videreutvikle strategiplanen for neste periode (den nåværende planen utgår i 2023), sa Benedikte.

Ida Bjerkeskaug la fram sterke tall for den nye hjemmesiden og Facebook og Instagram. - Respons og oppslutning er virkelig imponerende i og med at det fortsatt ikke er igangsatt ordinær sesong, sa Ida. Tilbakemeldingen på den nye hjemmesiden har vært udelt positive.

Tasos Korologos, kvinnetreneren meldte om en sterk og stabil kvinnegruppe. - Dette er spille som har spilt sammen i mange sesonger og som holder høyt nivå, sa Tasos. Han har også en historisk ungdomsgruppe på godt over 20 spillere å rekruttere fra.

Kjell Andre Thu, trener for A-laget for menn, meldte om at sesongoppkjøringen var i rute. - Det er stabilitet i forhold til det mannskapet som var i fjor, og det igjen bygget på troppen i 2019-sesongen. Thu sa også at rekrutteringen av egne spillere holder bra nivå.

Kjetil Ramberg orienterte fra barn- og ungdomsavdelingen og ga uttrykk for stolthet over den jobben lagledere og trenere har gjort i en krevende tid. Det er nå igangsatt kamper innad i kommunen. Fortsatt er det uavklart hvordan korona-situasjonen vil slå ut i forhold til avgang, men klubben kom godt gjennom fjoråret.

Foto: Knut Bjerva

Foto: Knut Bjerva

Svein Lindhjems innlegg på medlemsmøte:

På årsmøtet i desember presenterte styret et budsjett basert på at året 2021 skulle bli et normalt fotball år. Det blir det ikke, men i motsetning til i fjor vil det i år bli arrangert obligatoriske fotball kamper i vår divisjon. Usikkerheten pr. i dag er hvilken type serie som kan gjennomføres basert på tidspunktet for når ”Norge åpnes opp igjen”.

Covid-19 pandemien har hittil i år medført at vi har måttet avlyse «Per Bredesen» cup og det er usikkert om vi kan og eventuelt når gjennomføre årets Kanal Cup. Klubben har valgt å flytte Kanal Cupen fra juni til september. Hvordan dette vil slå ut med antall påmeldte lag vet vi foreløpig ikke.

Senior dame og herre lagene har ikke kunnet gjennomføre normale treninger hittil i år og som en konsekvens av dette har styret innført permitteringer av både trenere og spillere.

Konsekvensen av alle uavklarte forhold har gjort det vanskelig å planlegge. Dette gir oss en økonomisk utfordring og vi har måttet revidere vårt budsjett og igangsette nye inntektsbringende tiltak.

Styret har ansatt Kristoffer Perskaas som markeds ansvarlig på provisjonsbasis.
Økonomisk status for første kvartal viser et positivt resultat med Kr. 71.000,- i pluss og vi har for tiden god likviditet..


Muligheter:

I fjor tilbød myndighetene idretten flere ulike «økonomiske krise pakker» hvor vi kunne søke om å få kompensert for inntil 70% på deler av klubbens budsjetterte inntekter. Siste nytt er at myndighetene også i år vil tilby breddefotballen slike krise pakker, men vi kjenner ikke til detaljene ennå.

En sunn økonomi med tilfredsstillende egenkapital er avgjørende for den daglige driften og for å skape sportslig vekst. Klubben har i inneværende sesong sportslige målsettinger om opprykk både for senior dame og herre lagene. For å lykkes med dette er det selvfølgelig viktig at lagene er best mulig trent , godt forberedt og har trua, men like viktig er stemningen og rammen rundt våre hjemmekamper.

Det er lenge siden siste fotballkamp ble spilt i Lystlunden og det bør tilsi en økt lokal interesse foran årets sesong. Dermed bør forholdene ligge til rette for å øke publikum tilstrømning til årets hjemmekamper. Styret har en «hårete» målsetting foran årets sesong, nemlig at hver hjemmekamp bør minimum ha 300 betalende tilskuere.

 

NYTT AV ÅRET:

Klubbens bidrag til økt publikum interesse er en salgskampanje på sesongkort til sterkt reduserte priser. I sesongen 2021 kan du se alle klubbens hjemmekamper for kr. 500,-. I tillegg vil vi trekke ut en sesongkort eier som vinner en pizza på hver hjemmekamp. Vi starter sesongkort salget omgående og salget varer KUN til og med 24 mai så her gjelder det å benytte anledningen mens den er der.

Styret ønsker en rask og bredest mulig salgsdistribusjon og vi har allerede kontaktet viktige deler av klubben og utfordret disse på å selge 5 stk. sesongkort hver. I løpet av inneværende uke vil vi utvide salgskorps ytterligere. Fra i morgen onsdag vil salgskampanjen legges ut på klubbens hjemmeside, Facebook side, Instragram og alle medlemmer, Ørn supportere og øvrige innbyggere i Horten vil kunne kjøpe sesongkort via «Ørn Shoppen» Betalingen skjer via VIPPS og nettbanken.

 

FLERE MULIGHETER:

Over lengere tid har Ørn hatt to økonomiske tiltak basert på sport og spill, nemlig «Ørn-tippen» og «Grasrot Andelen». For et år siden hadde Ørn-tippen ca. 40 medlemmer mens vi i dag har kun ca. 20 medlemmer. Vi ønsker oss tilbake til tiden hvor vi hadde 40 medlemmer og oppfordrer alle interesserte til å ta kontakt med Gunnar Perskaas allerede i kveld. «Ørn-tippen» går inn i en ny avtale periode for gamle og nye medlemmene fra 1 juni og Gunnar vil kunne svare på alle eventuelle spørsmål vedrørende priser og betingelser.

Det andre tiltaket gjelder «Grasrot Andelen» og vi ønsker at flest mulige brukere av Norsk Tipping skal registrere sine spillekort med at «Ørn-Horten» er deres klubb. Det medfører ingen kostnad eller reduksjon av premie beløp for de respektive spillere. For mer informasjon, vennligst kontakt Gunnar Perskaas eller les vår informasjon på våre hjemmesider.

Felles for alle de tre overnevnte aktivitetene, «Sesongkort», «Ørn-tippen» og «Grasrot Andelen» er at du ikke trenger å være medlem klubben for å kunne delta, men alle tre aktivitetene betyr mye for klubbens økonomi.

Dersom vi i år lykkes med en positiv gjennomføringen av alle tre tiltakene er den økonomiske opp siden for klubben betydelig. I år 2019 hadde vi kampinntekter på kr 90.000,-, i 2020 innbrakte «Ørn-Tippen» kr 48.000,- og «Grasrot Andelen» kr 423.000,- Klubben er meget takknemlig for alle medlemmer, Ørn supportere og øvrige deltager i klubbens økonomiske dugnad.

  

Utfordringer:

For å lykkes med våre målsettinger må vi gripe fatt i nye utfordringer og finne kreative løsninger og strategien vår fremover vil være tre delt

  1. Alltid ha gode økonomiske styringssystemer og rapporteringsrutine.

  2. Stramme prioriteringer på kostnadssiden.

  3. Skape nye og større grunnlag for økonomisk vekst.

 

Vi tror at løsningene for å lykkes fremover vil være:

 

  1. Ansettelsen av Kristoffer Perskaas på provisjons basis.

  2. Vår nye etablerte hjemmeside inkludert øvrige sosiale nettverk. Kombinasjonen av disse to nyhetene åpner opp for nye interessante muligheter som økte markedsinntekter og en kommersialisering av våre sosiale nettverk.

  3. Prosjekt midler gjennom stiftelser og gavefond er og vil alltid være viktige mulige inntekts kilder.

  4. Videreutvikling av klubbens tradisjonelle cuparrangementer vil få økt fokus fremover.

  5. Etablering av et profesjonelt fotball akademi er under forberedelser.

Et nytt styremedlem med ansvar for «kommunikasjon og media» blir viktig for at markedsføringen av disse to prosjektene skal lykkes og dermed gi økte inntekter.

En revidert prognose for kvartalene 2, 3 og 4 med nødvendige justeringer basert på dagens kunnskap viser et tilnærmet null resultat for disse kvartalene.

Vi vil ha likviditets utfordringer i kvartal 3 og derfor er det viktig at klubben skaffer seg en driftskreditt. Totalt sett innebærer dette et årsresultat på nivå med vårt originale budsjett.

Det jobbes meget godt i alle ledd i klubben noe som er nødvendig for at vi skal  lykkes fremover. Styret takker alle ansatte, tillitsvalgte, medlemmer og supportere for et godt samarbeid, god arbeidsinnsats og en positiv innstilling.

TRE VIKTIGE TILTAK FOR Å OPPNÅ KLUBBENS MÅL I 2021:

 

TILTAK 1:
Et viktig tiltak til økt publikum interesse er vår salgskampanje på sesongkort til sterkt reduserte priser. I sesongen 2021 kan du se alle senior dame og herre kamper i Lystlunden, unntatt cup kamper for KUN kr. 500,-. I tillegg vil vi trekke ut en sesongkort eier som vinner en pizza på hver hjemmekamp. Sesongkort salget varer KUN til og med 24 mai.

Salgskampanjen legges ut på klubbens hjemmeside, Facebook side og Instragram. Alle medlemmer, Ørn supportere og øvrige innbyggere i Horten kan kjøpe sesongkort via «Ørn Shopen». Betalingen skjer via VIPPS og nettbanken.

 

TILTAK 2:
Vi ønsker oss flere medlemmer til Ørn-Tippen og oppfordrer alle interesserte til å ta kontakt med Gunnar Perskaas. «Ørn-tippen» går inn i en ny avtale periode for gamle og nye medlemmene fra 1 juni.

 

TILTAK 3:
«Grasrot Andelen» er en stor økonomisk bidrags yter for Ørn-Horten. Vi ønsker at flest mulige brukere av Norsk Tipping skal registrere sine spillekort med at «Ørn-Horten» er deres klubb. Det medfører ingen kostnad eller reduksjon av premie beløp for de respektive spillere. For mer informasjon, vennligst kontakt Gunnar Perskaas eller les vår informasjon på våre hjemmesider.

Du ikke trenger å være Ørn medlem for å kunne delta på overnevnte tiltak.

Forrige
Forrige

VELFORTJENT UTMERKELSE

Neste
Neste

ÅRSMØTE 4. MAI 2021